April 18, 2021, 6:51 am
Headlines :

Case filed against Al Jazeera in the United States

Social Media Share

Pro-AL Bangabandhu Parishad files $500m libel case in US against Al Jazeera

Al Jazeera authorities should apologize to Bangladesh on this issue, the organization demanded

Juktorashtro Bangabandhu Parishad, or Bangabandhu Society of USA, a pro-Awami League organization, has filed a $500 million defamation case with the US federal court in Michigan against Al Jazeera over a report, titled “All The Prime Minister’s Men,” that aired last month.

Sharing the development at a press conference in New York on Monday, the organization President Rabbi Alam said that everyone connected to this defamatory report must be brought to justice.

Al Jazeera’s English TV, Al Jazeera’s Media Network, Konok Sarwar, Elias Hossain, Shayer Zulkarnain Sami, Delwar Hossain and David Bergman have been charged in the which was filed on February 22 and got up in the docket on Monday, according to media reports.

The plaintiffs in the case are- United States Bangabandhu Parishad, its President Dr Rabbi Alam, United States Bangabandhu Commission, its Chairman Sher Muhammad Anam Rasu, and Rizvi Alam, International Affairs Secretary of Bangabandhu Central Commission and President of SPAN Branch.

‘Must apologize to Bangladesh’

“Born in Bangladesh, and as a Bangladeshi American, we are working tirelessly for the United States Bangabandhu Parishad and the United States Bangabandhu Commission to uphold the dignity of Bangladesh all over the world,” Dr Rabbi Alam told to Bhorer Kagoj live.

“Whoever it is – those who try to tarnish the image of our country and question the dignity of our Prime Minister Sheikh Hasina, the daughter of the Father of the Nation, we will take legal action against them even in America. Following that, we have filed this $500 million defamation case,” he added.

“For a long time now, Al Jazeera has been carrying out negative propaganda against Bangladesh through false journalism. The media recently aired a false, unsubstantiated, low-quality report that reflected the political bias of their political commentator, David Bergman,” Dr Alam told to Kaler Kantho.

“Al Jazeera has been broadcasting motivated and false news against the Bangladesh state and army. We are not only rejecting those reports but also announcing to deal with it in a legal way,” he added.

The president of the organization also said: “We want to hold Al Jazeera’s office in the United States accountable through this case. Besides, we want to boycott Al Jazeera in all kind of social media and also seek compensation for the disgrace that had been inflicted on Bangladesh.”

A written statement was read at the press conference. It said: “Those who have been quoted in Al Jazeera as a source of information have long been involved in deep conspiracies against Bangladesh. Not only that, for a long time Al Jazeera has been working as an anti-liberation force in Bangladesh. For this, Al Jazeera authorities must apologize to Bangladesh and provide accurate information.”

Earlier, the court rejected a sedition case against four people, including Mostafa Sowag, an official of the Qatar-based Al Jazeera television channel. Sedition cases require the prior approval of the government. The court returned the application as there was no prior approval of the government.

Moreover, following the report published on Al-Jazeera, Bangabandhu Foundation President Abdul Malek had filed a case in a Dhaka court on February 17 against four people including Shayer Zulkarnain Sami, David Bergman and Tasnim Khalil on charges of conspiracy against the state and the government.